Все більшої популярності набуває переобладнання автомобіля на скраплений газ пропан-бутан.
Звичайно, перед установкою газобалонного обладнання (ГБО) необхідно порахувати - а чи вигідно це конкретно вам?
Якщо ви використовуєте автомобіль щодня і наїжджаєте по 70-100 км в день, то витрати на установку ГБО окупляться порівняно швидко. Газ обходиться приблизно на 1/3 дешевше, ніж бензин в перерахунку на 1 км шляху, а наявність відповідного обладнання дозволяє використовувати для їзди і газ, і бензин. Установка працює так, що прогрівається авто на бензині, і при досягненні температури охолоджуючої рідини 40 градусів автоматично перемикається на газ.
Газ знаходиться в герметичному балоні, стінки якого витримують великі ударні і температурні навантаження. Під тиском він надходить в редуктор, там випаровується і в газоподібному вигляді надходить або в змішувач через дозатор, або (в системах 4го покоління) через газові форсунки в газовому інжекторі.
Якщо установка відрегульована правильно - то ніякої небезпеки для клапанів двигуна це не представляє, а горіння пропан-бутану, що не має домішок, зменшує відкладення в циліндрах.
Використання газу не забруднює масло і не змиває його з деталей мотора. При згорянні газ утворює тільки воду і вуглекислий газ, відсутність присадок робить його екологічним паливом, що для багатьох водіїв важливо.
Балони встановлюються так, щоб виключити пошкодження при аварії. У пропан-бутановую суміш додаються речовини (меркаптани), що специфічно пахнуть, запах яких виявляється при менших концентраціях, ніж запах парів бензину. При витоку в сучасних системах подача газу припиняється при будь-якій аварійної ситуації. Ну, і звичайно, варто пам'ятати про те, що ГБО вимагає періодичного техобслуговування.
Після установки ГБО в конструкції машини практично нічого не змінюється, в разі необхідності газову установку можна легко демонтувати, так як єдиним втручанням в систему є установка електромагнітного клапана для відключення подачі бензину.
Обов'язковою є наявність відповідних документів на встановлене обладнання, тоді при реєстрації (або перереєстрації) транспортного засобу у вас не виникне проблем.
Про фінансовий бік питання і інших моментах експлуатації читайте скоро в наступних замітках.
П.С. З особистого досвіду скажу, у нас в родині два авто, обидва на газу. Цієї осені ми їздили в Чехію і Польщу, скрізь є газові заправки. Я до того, що не тільки в Україні водії замислюються про економію і екології.
Наявність ГБО на авто в Європі може також служити аргументом на користь його безпеки. І ще, так це правда, є двигуни, на які ГБО ставити не можна. Але про це іншим разом.
З побажаннями приємної їзди, ваш автоексперт.